torsdag 10 juni 2010

cirkusen är jag

ta med mig hem ikväll!
skalder. vad är hemma. och vart.
linjerna i händerna
hela vägen fram borde gå.
när vi räknar linjära funktioner blir jag mycket väl godkänd.
bland matematiska uppställningar håller jag
som ni märker
ordning och reda.
jag irrar runt i dina ögon. kanterna.
att inte våga fästa blicken.
mina linjer som bryts av på mitten.

det här är min sovrumsdörr
man har sagt mig så
min tills inte min längre.
jag går vilse
fastnar lätt
vid köksbordet
torkar noga varje smula. bort bort.
borta bra men hemma bäst är, ändå, eller hur
skönt att vila huvudet i bekant kuddlukt.
borta bra är hemma är
borta. lost. gone: have you seen it?
rymdlivet
tyngdlöst är.

rytmiken musiken & fonetiken
& melodierna jag längtat att förstå
om jag fått välja mitt liv
äppelträden
morföräldrarna
vad mer?

allt som ni har

allt!

jag gömmer vuxen kropp under täcke
gömmer barnets längtan i politik
& ord, prat, vettlösa skrik
tv-spelskontroller slår jag sönder.

vart stoppar du din litenhet?

jag tömmer mig i dina händer
det finns en utväg där
i dina linjer
& jag minns inte mitt namn
eller hur döden väntar
hur jag längtar
minns inte vem jag är
finns bara du här.

reser runt i cirklar
river ned cirkusaffischer
slinter. blod.
är en cirkus
är en artist
är ett skådespeleri
är någon som kommer och går
ett vandrande leende vi ses igen nästa vår.

jag gråter bakom scenen
jag skriver brev som jag skickar dig
ligger vaken och rotar runt i magen
substansen, vart tog den vägen?
har du sett den?

barndom i kalejdoskopets bitar
kan jag tejpa ihop mig nu
finns det tid så att det räcker
är den slut, barn-
domen
dömde mig
tidigt.

ta med mig hem!
till den plats jag inte känner
ditåt hjärtat dras -


hur luktar hemma
du som vet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar