lördag 19 juni 2010

skrivet 04:34

ytterligare en natt; en sådan då jag vet att eftersom ingen håller om mig kommer jag inte kunna somna innan fåglarna sjunger sin morgonsång utanför mitt sovrumsfönster. normalt går det, normalt fungerar det utmärkt. men inte just inatt.

jag har lars norén i lurarna. han läser ur sin dagbok. först har jag på mycket hög volym, och hans annars så behagliga stämma förvandlas till något nasalt och outhärdligt. jag sänker volymen och sluter ögonen. jag älskar att lyssna på hans röst. jag klarar dock inte av att se honom på tv. han ser motbjudande ut, med sin mage, sitt skalliga huvud och sitt sätt att slicka sig om munnen. hans vattniga ögon och dyra kläder.

vet inte hur länge det var sedan jag bytte lakan. tänker att det inte spelar så stor roll. jag är ändå den enda som sover i min säng. de jag har nu, här på landstället, är röda.
mitt täcke är fyllt av fjädrar från oskyldiga fåglar. det gör täcket mycket varmt. jag brukar fantisera om att mitt duntäcke skyddar från demoner, mördare och mygg.

(för att hitta en tom sida i min moleskine måste jag bläddra förbi så mycket; virginia woolfs avskedsbrev, schopenhauercitat, teckningar, predikningar jag hållit i kyrkor, "Kom ihåg att ta ut hunden!!!", de sista fotona som togs av friedrich nietzsche, de nya extraverserna till kents mannen i den vita hatten, halvtaffliga försök till dikter, anteckningar rörande anneliese michels - som för övrigt är ett av de mest fascinerande "livsöden" jag vet, förut hade jag inspelningarna från hennes exorcismsessioner på min ipod, men jag blev så rädd av att höra henne vråla på tyska att hon var judas och lucifer och alltihopa att jag tog bort dem - och foton på lustiga djur.)

mina försök till att sova är meningslösa. jag tänker att jag ska läsa lite. jag påbörjar samt avslutar en trehundrasidorsroman. jag tänker att jag ska skriva lite. det slutar med att jag dödar en karaktär i min egen roman och en annan får en till pojkvän. inga konstigheter. sedan lyssnar jag på musik. mitt ipodbatteri tar slut efter att jag lyssnat på alla anna ternheims låtar (från album, singlar, specialutgåvor, demos) minst en gång.

(till slut somnade jag. då var klockan 05:13. fåglarna sjöng, onda timmen 03 var över sedan länge. när jag vaknar vid tolv säger min mamma: "åh, vad skönt att du fick sova ut!" yeah right tänker jag och går tillbaka till mitt rum.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar