tisdag 15 juni 2010

the history books forgot about us and the bible didn't mention us

1. kvinnor i tunna sommarklänningar utan bh under - med blont hår utsläppt över fräkniga axlar, med solbränna på kindbenen och oplockade ögonbryn. som har ett självsäkert leende och går med rak rygg och trycker min hand i sin.

(och män med fladdriga kjolar som sitter på min säng och ler osäkert, och när de vant sig vid känslan ställer de sig upp och gör en försiktig piruett, stoppar lite mer bomull i behån och sätter på sig de tunnaste, skiraste strumpbyxorna på sina nyrakade ben och målade tånaglar.)


2. i skolan lärde vi oss följande pronomen: han hon jag du


3. judith butler på tvn, det är en gammal vhs och vi är i din lägenhet, med persiennerna neddragna och ljummet kaffe i kopparna, det är sommar ute men vi sitter inne med judith. hen pratar om en ung pojke som hade ett speciellt sätt att gå, med svängande höfter. ett gäng unga pojkar får en dag nog och dödar honom, bara för att han hade det där speciella sättet att gå -


4. snart lär jag mig fler pronomen: hen hin hän

jag lär mig att en måste äga för att överleva: VÅRT MITT MINA DITT

och att det finns människor som inte är som jag och dessa kallas: DE DEM DOM


5. försiktigt, under lakan; vi definierar, modifierar, gör om; en kuk är en fitta är en kuk är ett hål är en styv muskel är ett kön och bara ett kön


6. I'm a boy and you're a girl

I'm a girl and you're a boy


7. när jag var en liten flicka tyckte jag att dragqueens var de vackraste människorna, de mest fulländade; hur de på scen kunde vara de vackraste kvinnorna jag någonsin sett, för att efteråt kalla sig för män och han och herrnamn. det mest fulländade. fortfarande idag riktigt pirrar det i magen när jag ser dessa män, kvinnor, pojkflickor och flickpojkar; de som till vardags är stolta kvinnor men på en scen blir de vackraste av män. de som till vardags är stolta herrar men på scen blir de vackraste av kvinnor.

nu är jag en man och jag vet att jag borde förakta dem, precis som män föraktar alla som inte är som de själva. min fjäderboa och min tyllkjol har en speciell plats i min garderob (och i garderoben ska de nog få stanna, åtminstone ett tag till)


8. girls can wear jeans / and cut their hair short / wear shirts and boots / 'cause it's okay to be a boy / but for a boy to look like a girl / is degrading


9. en bekant satt på tunnelbanan en grå morgon. två snubbar på tåget pratade på polska om alla dessa homosexuella, om hur de var i vägen, borde förbjudas, var äckliga och konstiga. innan min vän går av säger han till männen, på polska: vi är överallt. vi sitter bredvid på tunnelbanan och vi patrullerar era, våra, mina gator. vi är här, vi är queer, och vi kommer att stanna. to infinity and beyond.


1 kommentar:

  1. Åh vad fint, asabra avslut också! Kommer läsa dethär många gånger.

    SvaraRadera